چاپ دیجیتال؛ انتخابی مناسب برای چاپ بنر

۹,۰۰۹ بازديد

امروزه فرآیند و شیوه های چاپ دیجیتال گسترده شده است و اغلب اوقات موارد زیر به گوشمان می رسد:

چاپ افست لیتوگرافی
چاپ فلکسوگرافی 
چاپ دیجیتال
چاپ گراور

البته تکنیک های دیگر چاپ مثل چاپ فلوک، چاپ لترپرس، اینتالی، چاپ بالشتکی پدپرینتینگ و ترموگرافی هم توسعه یافته اند و کاربرد خاصی دارند. اما امروز می خواهیم منحصرا چاپ دیجیتال را معرفی کنیم. وقتی این مقاله را مطالعه کردید، انواع چاپ دیجیتال، ویژگی ها و برتری های آن را خواهید شناخت. از این رو در انتخاب نوع چاپ می توانید تصمیم درستی بگیرید.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال فرآیند چاپ یک عکس دیجیتالی (image) روی انواع مختلف پلتفورم ها است. عکس می تواند یک لوگو، سند، تصویر و هر چیز دیگری باشد. هر گونه رزوناس ساکن یا ایستایی که با بارگذاری روی یک دستگاه یا پلتفورم تبدیل شده و می تواند عکس دیجیتال چاپ کند.

اگر کمی پیچیده تر بیان کنیم، چاپ دیجیتال فرآیند تبدیل عکس و سند از دستگاه به حافظه ی محلی یا ابری به لایه ها یا کدهای دوتایی است که فرآیند انتقال دیجیتال را فراهم می کند. عمل تبدیل عکس یا سند به کدهای دوتایی در فرآیند ذخیره سازی و باز تولید انجام می گیرد.

چاپ دیجیتال به 2 روش متفاوت می تواند انجام بگیرد؛

چاپ دیجیتال جوهرافشان (Inkjet)

در یک چاپگر جوهر افشان تصویری که باید چاپ شود، توسط قطرات کوچکی از جوهر شکل می گیرد این قطرات از یک یا چند دهانک موجود در چاپگر منتقل می شوند. با چاپگرهای جوهرافشان می توان روی انواع مواد مثل کاغذ، پارچه، بوم، پلاستیک، حتی روی چوب و کاشیفرایند چاپ را انجام داد.

از چاپ جوهرافشان بیشتر برای چاپ پوسترها و چاپ بنرهای تجاری استفاده می کنند. همچنین از آن برای چاپ نشریه ها، عکس کتاب ها و کتاب های کوچک نیز استقبال می شود. چاپ دیجیتال جوهرافشان گاهی اوقات برای درج داده های متغیر روی برگه های خروجی با سایر انواع چاپ ترکیب می شود.

چاپ دیجیتال لیزری یا زیروگرافی (Xerography)

در چاپگرهای زیروگرافی مثل چاپگر های لیزری؛ عکسی که باید چاپ شود به صورت انتخابی با اتصال بار به نوعی سیلندر فلزی به نام درام انجام می گیرد. بار الکتریکی برای جذب ذرات تونر استفاده می شود. این ذرات به رسانه ای که باید چاپ شوند تبدیل می شوند. برای اطمینان از اینکه تونر به درستی معین شده است، آن ها را از طریق یک فریزر عبور می دهد که تونر را به محیط واسطه متصل کند.

پرینترهای لیزری نه تنها در دفاتر (اداره ها) استفاده می شوند بلکه برای چاپ کتاب های کوچک، بروشورها و سایر سندها نیز استفاده می شود. از این چاپگرها حتی برای چاپ تراکنش های مالی (صورتحساب، اسناد بانکی، و غیره) و ایمیل مستقیم استفاده می کنند.

امروزه چاپ دیجیتال جایگزین چاپ هایی مثل افست، فلکسو و اسکرین پرینت شده است. اما قیمت چاپ دیجیتال تنها دو مورد گفته شده نیست بلکه روش های دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

چاپگرهای حرارتی یا دای سابلیمیشن Dye-sublimation

در این روش فرآیند چاپ با کمک گرفتن از گرما اجرا می شود. طوریکه از گرما برای انتقال رنگ روی سطح متریال استفاده می شود. از چاپگرهای رنگی به طور عمده برای چاپ روی پارچه استفاده می شود. معمولا برای چاپ عکس کاربرد زیادی دارد. برخی از چاپگرها می توانند بر روی موادی مانند پارچه، کاغذ و پلاستیک عمل چاپ را انجام دهند.

چاپ با حرارت مستقیم direct thermal printing

از گرما برای تغییر رنگ پوشش چاپ شده روی سطح استفاده می کنند. این فرآیند معمولا در چاپ پول همچنین در بازاریابی و فروش برای افزودن شماره سریال روی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار از جوهر ترنسپرنت استفاده می شود که وقتی لیزر گرما را به آن می رساند تغییر رنگ می دهد.

فرآیند انتقال جوهر حرارتی thermal ink transfer printing

در فرآیند انتقال جوهر حرارتی، گرما برای خنک کردن یک روبان و بر روی سطح چاپ استفاده می شود. از این روش برای مقاوم سازی سطح چاپ استفاده می کنند اما به نظر می رسد که به تدریج از بازار خارج می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.